Dagpenger
Formålet med ordningen er å gi delvis dekning for bortfall av arbeidsinntekt ved arbeidsløshet.
Rederi/båteier eller den som disponerer fartøyet er ansvarlig for å søke om dagpenger på vegne av seg selv, og for mannskap som er ansatt på fartøyet ved driftsavbrudd som følge av:
- Havari eller forlis.
- Sykdom/karantenebestemmelser.
- Ekstraordinære ishindringer.
- Mannskapsmangel (behov for mer mannskap må være meldt til NAV).
- Streik eller lockout av partene innen foredlings- og produksjonssektoren på land.
- Uforutsett forlenget verkstedopphold.
- At fartøyet blir tatt ut av fiske av kontrollerende myndigheter. Ordinær klassing og vedlikeholdsarbeid gir ikke rett til dagpenger.
I disse tilfellene skal søknadsskjema "Fellesmelding" benyttes.
Du er selv ansvarlig for å søke om dagpenger ved:
- Ledighet etter skriftlig oppsigelse fra båteier eller høvedsmann.
- Ledighet etter skriftlig oppsigelse fra båteier eller høvedsmann på grunn av fangststopp som følge av reguleringer, sesongavslutning eller leveringsvansker. Dette gir rett til dagpenger etter en karenstid på 4 uker regnet fra søknadstidspunktet.
- Ledighet etter militærtjeneste, sykdom, salg eller kondemnering av fartøy.
- Ledighet etter egen oppsigelse av arbeidsforhold.
I disse tilfellene skal søknadsskjema " Egenmelding " benyttes.