Rederi/båteier eller den som disponerer fartøyet er ansvarlig for å søke om dagpenger på vegne av seg selv, og for mannskap som er ansatt på fartøyet ved driftsavbrudd som følge av:

  • Havari eller forlis.
     
  • Sykdom/karantenebestemmelser.
     
  • Ekstraordinære ishindringer.
     
  • Mannskapsmangel (behov for mer mannskap må være meldt til NAV).
     
  • Streik eller lockout av partene innen foredlings- og produksjonssektoren på land.
     
  • Uforutsett forlenget verkstedopphold. 
     
  • At fartøyet blir tatt ut av fiske av kontrollerende myndigheter. Ordinær klassing og vedlikeholdsarbeid gir ikke rett til dagpenger.

I disse tilfellene skal søknadsskjema "Fellesmelding" benyttes.

 

Du er selv ansvarlig for å søke om dagpenger ved:

  • Ledighet etter skriftlig oppsigelse fra båteier eller høvedsmann.
     
  • Ledighet etter skriftlig oppsigelse fra båteier eller høvedsmann på grunn av fangststopp som følge av reguleringer, sesongavslutning eller leveringsvansker. Dette gir rett til dagpenger etter en karenstid på 4 uker regnet fra søknadstidspunktet.
     
  • Ledighet etter militærtjeneste, sykdom, salg eller kondemnering av fartøy.
     
  • Ledighet etter egen oppsigelse av arbeidsforhold.

I disse tilfellene skal søknadsskjema " Egenmelding " benyttes.